top of page
laptop_typing_yellow.jpg

WEBINAARIT

Aistilan webinaarisarja aistikokemuksen hyödyntämisestä tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä 

Tervetuloa Aistilan inspiroiviin webinaareihin, joissa pääset tutustumaan moniaististen kokemusten hyödyntämiseen eri konteksteissa! Tämä webinaarisarja tarjoaa tietoa ja käytännön esimerkkejä, jotka auttavat sinua ymmärtämään ja hyödyntämään aistikokemuksen mahdollisuuksia niin tilasuunnittelussa, markkinoinnissa kuin tuotekehityksessä. 

Aistitutkimus elämysten rakentamisessa
6.11.2024 klo 10.00-10.30

Kokemus tilasta ja ympäristöstä on moniaistinen, vaikka näköaisti tavallisesti dominoikin suunnittelussa. Moniaistiset kokemukset syntyvät eri aistien yhteisvaikutuksena ja kun eri aistikokemukset loksahtavat yhteen, alkaa syntyä tunteita herättäviä elämyksiä. 

 

Aistilan webinaarissa perehdytään eri aistimuksiin tilojen ja ympäristöjen kokemisessa ja tutustutaan uusiin mittausmenetelmiin moniaististen kokemusten kehittämisessä. Näitä esitellään case-esimerkkien kautta ravintolaympäristöstä, kauppakeskuksesta, kaupunkiympäristöstä ja elämyspuistosta. 

Sukellus kv-markkinoille
20.11. klo 10.00-10.30

Kun suunnittelet vientiä tai mietit mistä löytää ideoita tuotekehitykseen, lähde virtuaaliselle kauppakierrokselle. Aistilan kautta saavutettavissa oleva Mintel -tuotetietokanta kattaa Euroopan maat ja Pohjois-Amerikan. Tietokantaan on koottu markkina-alueen tärkeimpien vähittäiskauppojen tuotteita. 

Käytössäsi on nyt nopea tapa saada tietoa kohdemarkkinan kilpailevista tuotteista ainesosa- ja hintatietoineen. 

 

Aistilan webinaarissa käydään läpi valitun case-esimerkin kautta, miten yrityksesi voi hyödyntää tietokantaa.

Aistinvaraiset väitteet osaksi tuotteen markkinointia
27.11.2024 klo 10.00-10.30

Aistinvaraiset väitteet ovat eräänlaisia mainosväittämiä, joiden tarkoituksena on kommunikoida tuotteen aistittavista ominaisuuksista - eli siitä, miltä tuote maistuu, tuoksuu, tuntuu, kuulostaa tai näyttää. Aistinvaraiset väitteet ovat arvokkaita ja hyödyllisiä sekä tuotetta markkinoiville yrityksille että kuluttajille. Yritykset voivat aistiominaisuuksia korostamalla lisätä tuotteen houkuttelevuutta ja erottua kilpailijoista. Kuluttajille aistinvaraiset väitteet tarjoavat informaatiota tuotteesta. 

 

Aistilan webinaarissa käydään läpi erilaiset väitetyypit, mitä hyötyä väitteistä on, millaisia tutkimuksia väitteiden käyttö edellyttää ja case-esimerkkejä. 

Aistinvaraisen raadin kehittäminen - aistien testaus
15.1.2025 klo 10.00-10.30

Aistinvaraisen arvioinnin raadissa työkaluna ovat raatilaisten aistit. Raatilaisten aisteja testataan selvittämään minkälaista kehittämistä ja koulutusta raati tarvitsee. Testit usein myös motivoivat arvioijia. Testaamalla raatia säännöllisesti ylläpidetään ja kehitetään luotettavasti toimivaa työkalua.  

 

Aistilan webinaarissa perehdytään aistien testauksen merkitykseen raadin ylläpitämisessä sekä käydään läpi, miten raatia tulosten perusteella tulee kehittää. 

Aistinvaraisen raadin kehittäminen - arviointimenetelmät ja sanasto
12.2.2025 klo 10.00-10.30

Reseptin tai prosessin muutos voi aiheuttaa aistein havaittavia muutoksia tuotteeseen. Prototyyppien aistinvaraisia ominaisuuksia arvioidaan, jotta voidaan suunnata tuotekehitystä tavoiteltuun suuntaan. Koulutetun tai asiantuntijaraadin aistinvaraisilla arvioinneilla saadaan selville, onko tuotteissa aistittavaa eroa ja minkälainen ero on. Raadin arvioinneista saadaan paras hyöty, kun arvioijat puhuvat samaa kieltä ja asteikoiden käyttö on hallussa. 

 

Aistilan webinaarissa käydään läpi asiantuntijaraadin käyttämät menetelmät, arviointisanaston luominen ja käyttö sekä käytettävät asteikot. Case-esimerkkien avulla tarkastellaan miten erilaiset menetelmät ja asteikot sopivat eri tarkoituksiin. 

Aistit pakkausten kokemisessa
12.3.2025 klo 10.00-10.30

Kuluttaja kohtaa kaupassa tuotteen ensimmäisenä pakkauksessaan. Sen kautta herätetään kuluttajan kiinnostus tuotteeseen. Pakkausta katsotaan ja tunnustellaan, tarkastellessa syntyy mielikuva tuotteesta jo ennen kuin tuotetta käytetään. Pakkausmateriaali suojaa tuotetta ja vaikuttaa tuotteen säilyvyyteen. On tärkeää tietää, että pakkausmateriaalista ei siirry tuotteeseen virhemakua tai –hajua. Siten kaikki aistit ovat käytössä pakkauksiin liittyvissä kuluttajatutkimuksissa ja aistinvaraisissa arvioinneissa.

 

Aistilan webinaarissa perehdytään kuluttajatutkimusten ja aistinvaraisen arvioinnin hyödyntämiseen pakkausten kehittämisessä.

bottom of page