Mintel: Trendikatsaus

Pandemiavuosi on tuonut tullessaan muutoksia ihmisten ruokatottumuksiin ja käyttäytymiseen. Kuluttajat haluavat entistä enemmän tuotteita, jotka ovat helppoja, pitkäänsäilyviä ja tuottavat mielihyvää. Koostimme oheen Mintelin viimeisimmät elintarvike- ja pakkaustrendit.

Pandemia on vaikuttanut kuluttajien käytökseen, elämäntapoihin ja ostotottumuksiin maailmanlaajuisesti. Viime vuoden aikana turvallisuuden ja hygienian merkitys tuotevalinnoissa on korostunut, mutta helppous, sekä halu kokea yhteenkuuluvuutta houkuttelevat myös kuluttajia.  Lisäksi tuotteiden ympäristöystävällisyys, sekä mahdolliset lahjoitukset tuotteiden tuotoista innostaa kuluttajia tekemään hyviä valintoja. Kuluttajien halu tehdä jotakin merkityksellistä tulee olemaan jatkossa keskeisessä osassa tuotteiden valintaa.

Kuluttajia kiinnostavat myös tuotteet, joilla voidaan vaikuttaa keskittymiseen, rauhoittumiseen sekä vähentää terveyshuolia.

 

Kahvinvalmistuksesta voi tehdä rutiinin päivään ja luoda samalla pienen nautiskeluhetken. Rauhoittava mausteseos ceyloninkanelista, kaakaosta ja ashwagandha-kasvista.

 

Pakkauksissa suositaan säilyvyyttä ja ekologisuutta

Pakkauksella voidaan lisätä luottamusta ja uudelleenostotodennäköisyyttä. Kuluttajia kiinnostavat elintarvikepakkauksissa etenkin säilyvyysaika, uudelleensuljettavuus, kestävyys ja ekovastuu. Laaja kokovalikoima antaa eri elämäntilanteissa oleville kuluttajille enemmän vaihtoehtoja.

Brändeiltä vaaditaan laatua, turvallisuutta, kohtuullista hintaa, sekä vastuuta ympäristöstä. Vaikka ekologisuuden painoarvo on kuluneena vuonna hieman laskenut, paluu normaalimpaan elämään tarkoittaa ekologisuuden tärkeyden palaamista aiemmalle tasolle. Tuotteiden vaikutuksista kaivataan tieteellistä näyttöä, jonka näkee helposti pakkauksesta tai QR-koodin takaa.

 

Uudelleentäytettävät saippuapullot edustavat ekovastuuta. Uudelleensuljettavat purkit taas säilyttävät tuotteita pidempään, mikä tarkoittaa ruokahävikin vähenemistä.

 

Raaka-aineiden ominaisuudet tuotteiden maun ja ulkonäön kehittämiseksi

Kuluttajia houkutellaan uusilla jännittävillä mauilla. Uudet maut ja houkutteleva ulkonäkö vaikuttavat tuotteen ostokiinnostukseen. Raaka-aineilla muokataan tuotteiden väriä sekä visuaalista vetoavuutta. Etenkin nuorten aikuisten keskuudessa visuaalisesti kauniit ruoat ja juomat ovat suosiossa ja kuvia jaetaan sosiaalisessa mediassa, joka lisää tuotteen näkyvyyttä.

Aistiominaisuuksiltaan uniikit tuotteet ja tuotteen ominaisuuksista viestiminen mahdollistaa personoitujen tuotevalintojen tekemisen. Kuluttajat vaativat tuotteilta myös luonnollisia makuja.

Raaka-aineiden merkitys korostuu erilaisissa dieettitrendeissä. Kasvipohjaisten ja vähäsokeristen tuotteiden oma maku voi olla hyvin mieto, jolloin niiden makuun tulee kiinnittää erityistä huomiota. Sokerin sijasta voidaan käyttää esimerkiksi kukkaisia ja mausteisia ainesosia.

 

 

Kurkuma antaa leivälle kauniin kultaisen keltaisen värin, joka houkuttelee kuluttajaa. Matcha-suklaa sopii meditaatioon matchan rauhoittavien ominaisuuksien vuoksi.

 

Ruoalla on vaikutusta mielialaan

Mielen hyvinvoinnin tärkeys on korostunut viime vuosina. Esimerkiksi kiireinen elämäntapa sekä haastava maailmantilanne vaikuttavat siihen, että kuluttajat etsivät keinoja parantaa unta ja lievittää stressiä. Lisääntynyt kiinnostus mieltä huoltaviin ja mielialaa ravitseviin elintarvikkeisiin näkyy nyt kyseisten tuotepatenttien määrän kasvuna. Tuotteissa voidaan käyttää erilaisia ainesosia, joilla on yhteys esimerkiksi hermoston tai suoliston toimintaan. Hemmottelutuotteilla pyritään parantamaan mielialaa kun taas probiootteja sisältävillä tuotteilla parannetaan ruoansulatusta.

Eräiden elintarvikkeiden tuoksujen on sanottu vähentävän ahdistusta ja stressiä, ja esimerkiksi appelsiinilla on rauhoittava vaikutus. Siispä myös tuotteiden tuoksuun kiinnitetään entistä enemmän huomiota.

 

 

Unta parantava jogurtti, joka sisältää melatoniinia, lyhentää nukahtamisaikaa. Hemmotteleva jäätelö lupaa parantaa mielialaa välittömästi.