Kansainvälinen tietohaku, Food from Finland

Aistila toteutti toukokuussa Food from Finlandille tiedonhaun, jossa selvitettiin vastuullisuusväitteiden käyttöä pakattujen elintarvikkeiden lanseerauksissa Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Tiedonhaussa hyödynnettiin Mintel-tuotetietokantaa.

Vastuullisuus näkyy tällä hetkellä sekä Euroopassa että Yhdysvalloissa pääsääntöisesti pakkausten kierrätettävyytenä, pakkausmateriaalien ohenemisena sekä kokonaan kierrätysmateriaaleista valmistettuina pakkauksina. Myös tuotteen luonnollisuus, Luomu Euroopassa ja GMO vapaus Yhdysvalloissa, ovat useassa tuoteryhmässä yleisimpiä markkinointiväitteitä.

Tyypillisesti elintarvikepakkauksissa käytetään yhtäaikaisesti useita vastuullisuusväitteitä, ja eri tuoteryhmien välillä on viestinnässä suuriakin eroja. Esimerkiksi kananmunissa korostuu eläinten hyvinvointi, kauratuotteissa luomu ja kalatuotteissa vastuullinen kalantuotanto.

”Aistilan toteuttama selvitys kuvasi hienosti vastuullisuusväittämien toteutumista tuotelanseerauksissa. Vientiyritysten tulee tuotelanseerauksia suunnitellessaan tarkastaa oman tuotteensa kilpailijat kohdemarkkinoilla sekä niiden käyttämät markkinointiväittämät ja logot. Tässä Aistilan kautta saavutettavissa oleva Mintel –tuotetietokanta on oiva työväline.”

Lili Lehtovuori, Business Finland, Food from Finland