top of page

Moniaistinen kokemustutkimus kehittämässä elämyksiä- case Muumimaailma

Writer's picture: AistilaAistila

Rakastettu teemapuisto Muumimaailma on joka kesä täynnä iloa, jännitystä, tehtävää, nähtävää ja koettavaa. Muumimaailma tarjoaa kävijöilleen elämyksiä erilaisten satukohteiden, esitysten ja hahmojen tapaamisen kautta. Aistila teki Muumimaailmassa kesän 2024 aikana moniaistisen kokemustutkimuksen, joka tutkii ja mittaa kuluttajien aistikokemuksia. 


Moniaistinen kokemustutkimus on Aistilan palvelu, jossa kuluttajakokemusta lähestytään aistien kautta. Tutkimuksen kohteena voi olla esimerkiksi liiketila, kaupunginosa, palvelu tai elämys. 


Moniaistisen kokemustutkimuksen tuloksena saadaan paljon tietoa, jonka pohjalta tutkittavaa kohdetta voidaan lähteä suunnittelemaan ja kehittämään helposti. Näin esimerkiksi tilan viihtyisyyttä, palvelun tai elämyksellisyyttä voidaan kehittää haluttuun suuntaan pohjaten tutkittuun tietoon mielipiteiden sijaan. 

 

Kokemustutkimuksen kohteena Näkymättömän Ninnin polku

Muumimaailman yhtenä satukohteena toimii uudistettu Näkymättömän Ninnin polku. Saarta kiertävä satupolku tarjoaa ehkä yhden Muumimaailman jännittävimmistä elämyksistä, kun kävijät pääsevät polun varrella vierailemaan muun muassa Noidan talossa ja ylittämään kosken riippusiltaa pitkin. 

Nakymattoman Ninnin polku

Näkymättömän Ninnin polulla haluttiin toteuttaa moniaistinen kokemustutkimus, jotta saadaan selville mm. miten polun satukohteet koetaan ja mitä erityisesti lapset polulla havainnoivat. Kokemustutkimus toteutettiin kyselyllä, johon pääsi vastaamaan polun lopussa QR-koodin kautta. 


“Kokemustutkimusta tehdessä arvostimme erityisesti mutkatonta yhteydenpitoa Aistilan kanssa. Meihin oltiin aktiivisesti yhteydessä pitkin tutkimusta ja pääsimme seuraamaan dataa yhdessä. Aistilan kanssa oli mukava tehdä tutkimusta”, kertoo Muumimaailman tuottaja Ida-Maria Lohikoski


Tutkimustulokset

Kyselyn tuloksista kerätyn datan avulla saatiin selville, mitä lapset ja aikuiset havainnoivat satupolulla. Yhtenä polun upeana wow-kokemuksena koettiin esimerkiksi mystinen Hattivattien luola. Kokemustutkimus toi myös esiin kehityksen kohteita, kuten Muumilaakson tuntemattomampien hahmojen ja satujen esittelyn.

 

Muumitalo kesalla

“Oli mielenkiintoista saada dataa siitä, että ihmiset huomaavat myös pienempiä yksityiskohtia, kuten pieniä äänimaailman efektejä, joilla luodaan satupolun ainutlaatuista tunnelmaa”, Lohikoski kertoo.  

Kokemustutkimuksen pohjalta satupolkua on helppo lähteä kehittämään keskittymällä kehitystä vaativiin kohteisiin sekä tuomalla polulle lisää positiivisia kokemuksia herättäneitä elementtejä. 

“Saimme paljon vahvistusta omiin ajatuksiimme siitä, mitkä ovat polun vahvuudet ja missä on kehitettävää. Kokemustutkimus myös tuki ja vahvisti tekemiemme asiakastyytyväisyyskyselyiden tuloksia”, Lohikoski summaa.  

 

Lisätietoa Aistilan moniaistisesta kokemustutkimuksesta: Mari Norrdal mari@aistila.fi ja Terhi Pohjanheimo terhi@aistila.fi.


Comentarios


bottom of page