top of page
luostarin valikatu kuva tim bird red

TILAT JA PALVELUKOKEMUKSET

Miten rakennetaan tila, jossa käyttäjä viihtyy?

Tutkimme tilojen ideaaleja aistiominaisuuksia mittaamalla tilakokemusta ja tunnistamalla kehityskohteet.

Aistilan tilasuunnittelun menetelmät soveltuvat esimerkiksi kaupunkiympäristöjen, liiketilojen, ravintoloiden, hotellien, työtilojen ja erilaisten elämysten kehittämiseen. Menetelmillä voidaan mitata ja analysoida nykyisiä aistikokemuksia ja suunnitella ideaalikokemuksia.

Sensory walk 360 on työkalu tilakokemuksen mittaamiseen. Tilaa havainnoidaan aisti kerrallaan, jolloin saadaan kuluttajakokemus tilasta. Tilakokemus on aina myös aistikokemus.

 

Moniaistinen resepti sopii kaupunkikehitykseen tai esimerkiksi matkailuelämysten suunnitteluun. Työkalu mahdollistaa kuluttajien osallistamisen suunnitteluprosessiin.

Moniaistinen kokemuspyörä analysoi asiakkaiden tavoitekokemuksen ja nykytilan. Asiakaskokemuksen analysointi toteutetaan mielikuva- ja aistiominaisuuksina. Tämän avulla osoitetaan konkreettisesti, mihin kehittämispanostukset kannattaa suunnata tavoitekokemuksen rakentamiseksi. 

Tilatja palvelukokemukset

Webinaari: Aistitutkimus elämysten rakentamisessa
6.11.2024

Kokemus tilasta ja ympäristöstä on moniaistinen, vaikka näköaisti tavallisesti dominoikin suunnittelussa. Moniaistiset kokemukset syntyvät eri aistien yhteisvaikutuksena ja kun eri aistikokemukset loksahtavat yhteen, alkaa syntyä tunteita herättäviä elämyksiä. 

 

Aistilan webinaarissa perehdytään eri aistimuksiin tilojen ja ympäristöjen kokemisessa ja tutustutaan uusiin mittausmenetelmiin moniaististen kokemusten kehittämisessä. Näitä esitellään case-esimerkkien kautta ravintolaympäristöstä, kauppakeskuksesta, kaupunkiympäristöstä ja elämyspuistosta. 

Näkymättömän Ninnin polun kokemus,
Muumimaailma Oy

Muumimaailman logo

”Yhteistyö Aistilan kanssa antoi meille mielenkiintoisia näkökulmia, jotka täydentävät ymmärrystämme asiakaselämyksestä omien asiakastutkimustemme rinnalla. ​
Yhteydenpito oli mutkatonta tutkimusajanjaksolla ja pidimme siitä, miten aktiivisesti meitä pidettiin ajantasalla tutkimuksen etenemisestä. ​

Tulokset tukivat omia asiakastutkimuksiamme, mutta tarjosivat meille myös yllättävää ja uutta tietoa, josta on meille paljon hyötyä ja tukea, kun suunnittelemme uusia elämyskohteita ja kehitämme jo olemassa olevia kohteita entistäkin elämyksellisemmiksi.”​

Muumimaailma Oy Tuottaja Ida-Maria Lohikoski

bottom of page